|

Změny a události na linkách MHD

Charitativní jízda pomůže nemocným dětem

Po nové trati novou tramvají, a ještě pro dobrou věc.

Společně se Škoda Group pořádáme charitativní jízdu.

Na šest desítek zájemců bude mít 8. prosince odpoledne mimořádnou příležitost projet se v předstihu novou tramvají po nové trati do kampusu.

Zájemci se musí do 6. prosince 15:00 přihlásit na adresu charita@dpmb.cz – uvést své jméno, počet cestujících. Následně se dozví místo a čas nástupu.

Jízda bude zpoplatněna minimální částku 100 Kč za dítě a 200 Kč za dospělého.

Kdo dřív "přijde" ten jede.

První Škoda ForCity Smart 45T je tu!

Brno má první novou obousměrnou tramvaj. Klimatizovaný vůz Škoda ForCity Smart 45T vyrobila Škoda Group. Na jaře 2023 bude na lince 8 jezdit celkem pět těchto moderních tramvají. Nové vozy částečně nahradí původní obousměrné tramvaje typu KT8D5.

Po nové trati s novými vozy. Až v polovině prosince bude zahájen provoz na tramvajové trati k univerzitnímu kampusu, vyjede na ni s cestujícími vůz Škoda ForCity Smart 45T s evidenčním číslem 1760, který je vyrobený primárně pro Brno. Nový vůz vyrobil český výrobce prostředků hromadné dopravy Škoda Group. V Plzni na něm jeho zaměstnanci pracovali v uplynulých 21 měsících. Nová tramvaj má prostorný klimatizovaný interiér vybavený nerezovými madly, širokoúhlými informačními LCD monitory a USB nabíječkami. Ve výbavě nechybí ani Řídicí a informační systém RIS2 nebo třeba validátory systému EOC2. Kabina řidiče je nově koncipována. Vedle přehledného pultu, kdy je kladen důraz na jednoduchost a dobrý výhled, je ovládání částečně implementováno přímo do sedadla řidiče.

Cena jednoho vozu je 60 milionů korun. Dopravní podnik města Brna má podepsanou rámcovou smlouvu, která mu umožňuje nakoupit v letech 2022–2026 až 40 tramvají právě typu Škoda ForCity Smart 45T, a to v celkové hodnotě 2,4 miliardy korun. S ohledem na současnou finanční situaci DPMB s nákupem nových vozů pro rok 2023 nepočítá. Případné další tramvaje budou pořízeny podle finančních možností DPMB.

Podle požadavků Drážního úřadu bude tramvaj v dalších týdnech najíždět potřebné kilometry bez cestujících a budou na ní prováděny některé typové zkoušky. Následně bude ve zkušebním provozu s cestujícími. Předpokládáme, že ji do pravidelného provozu na nové trati zařadíme během prosince.

Tramvaj Škoda ForCity Smart 45T
Délka: 31 m
Šířka: 2,50 m
Kapacita: 233 cestujících při 5 os/m2, z toho 64 sedících
Podíl nízké podlahy: 100 %
Max. rychlost: 70 km/hod.

KLIKbus – jízda na zavolání

Od 17. září testujeme novou službu KLIKbus. Zájemce vyzvedne na konkrétní virtuální zastávce a převeze je na zastávku MHD. Pro testovací provoz jsme vybrali Masarykovu čtvrť. Lidé si jízdy objednají přes speciální aplikaci CITYA.io. Služba je zdarma.

Jak služba funguje?

Zájemci si stáhnou bezplatnou aplikaci CITYA.io, přes kterou zažádají o jízdu. Aplikace jim sdělí čas příjezdu vozidla a místo virtuální zastávky, která je vždy nejdále 70 metrů od výchozího bodu cesty. Řidič cestujícího převeze na vybranou zastávku MHD v testovací lokalitě Masarykova čtvrť.

Co jsou virtuální zastávky?

Virtuální zastávky jsou snadno rozpoznatelná veřejná místa, která umožňují co nejefektivnější plánování sdílených tras.

Kdy je služba k dispozici?

KLIKbus je v provozu denně od 6 do 22 hodin. Testování potrvá do 16. listopadu 2022.

S jakým předstihem je nutné jízdu objednat?

Jízdu je potřeba objednat minimálně 15 minut dopředu.

Komu je služba určena?

Službu může využít kdokoli. Stačí jen stáhnout aplikaci, objednat a jet.

Kde aplikaci stáhnu?

Jako kterékoli jiné aplikace v obchodě Google Play nebo App Store.

Jak poznám KLIKbus?

Jedná se o osmimístný vůz v bílé nebo stříbrné barvě, který je výrazně označený, takže jej nepřehlédnete.

 

Jezdit MHD se vyplatí!

DPMB spouští novou kampaň a láká cestující do vozů. Komunikuje výhodnou cenu za služby

DPMB spouští novou informační kampaň s názvem #JezdiMHD. Poukazuje na fakt, že cestovat vozy městské hromadné dopravy se vyplatí, a to především nyní, v době neustálého růstu cen. Cestování MHD je totiž ve srovnání s autem téměř trojnásobně levnější. V kampani jsou porovnávány náklady na osobní a hromadnou dopravu. DPMB vychází z čísel, podle kterých držitel předplatní jízdenky v průměru cestuje 13 km denně. Měsíčně tak vozy MHD projezdí 390 km. Při ceně 4750 Kč za roční jízdenku vychází 1 km na 1 Kč. U cestování osobním vozem se vycházelo pouze z průměrné spotřeby a ceny paliva. Do přepočtu nebyla zahrnuta amortizace auta, či pravidelné a nutné poplatky za jeho provoz. I tak je cestování MHD výrazně levnější.

 

Ocenění za e-shop

Jsme na bedně!

V celostátním kole soutěže Zlatý erb 2022 v kategorii nejinovativnější elektronická služba jsme získali druhé místo, a to za e-shop Brno iD. Ten funguje od konce roku 2016. Zájemci si přes něj mohou koupit jízdenku na MHD nebo třeba lístky do Hvězdárny a planetária Brno či do zoologické zahrady.

Nové trolejbusy 32Tr

V Brně pokračujeme v masivní obnově trolejbusového vozového parku. Vedení Dopravního podniku města Brna podepsalo smlouvu na nákup 10 trolejbusů typu Škoda 32Tr s opcí na dalších 30 vozidel stejného typu. Výrobce Škoda Transportation nové vozy dodá v průběhu příštího roku. Za deset vozů DPMB zaplatí 118 miliónů korun.

Trolejbusy Škoda 32Tr jsou moderní nízkopodlažní a klimatizované vozy s přídavným bateriovým pohonem, který umožní dojezd minimálně 10 kilometrů bez trolejového vedení. Toho dopravce využívá zejména při výlukách a dopravních omezeních, kdy trolejbusy nemusí nahrazovat autobusy – vybraný úsek projedou na bateriový pohon.

Nové parciální trolejbusy nasadí dopravní podnik na linky 30, 32, 34, 35, 36, 38 a 39. V provozu nahradí starší vozy typu 21Tr a 14Tr.

Po dodávce nových trolejbusů a vyřazení zbývajících trolejbusů typu 14Tr už budou všechny trolejbusy v Brně nízkopodlažní. Poslední vysokopodlažní jsou totiž kromě „čtrnáctek“ už jen dva vozy typu 15Tr, které dopravní podnik z provozu stáhne do konce letošního roku.

Váš DPMB

20 trolejbusů pro Brno

Cestující v Brně se můžou svézt dvaceti novými trolejbusy Škoda 21Tr. Dopravní podnik města Brna tak přikročil k velké obnově vozového parku trolejbusů. V příštím roce přikoupí dalších 20 stejného typu.

Trolejbusy Škoda 27Tr jsou čtyřdveřové kloubové vozy o délce 18 metrů, z nichž každý pojme více než 120 osob. Cestující se můžou těšit na komfortní svezení v klimatizovaném a plně nízkopodlažním interiéru vybaveném pohodlnými, částečně čalouněnými sedadly, USB nabíječkami a informačním systémem s LCD monitory.

Nejčastěji budou nasazovány na páteřních linkách 25, 26 a 37.

Nové vozy v provozu nahradí trolejbusy typu 15Tr, 22Tr, 25Tr, ale i 14Tr a 21Tr. Některé z nich v Brně jezdí od 80. a 90. let a jsou na hranici své životnosti.

Brno je největším provozovatelem trolejbusové dopravy v Česku. První trolejbusy zde do ulic vyjely v roce 1949. Dnes ulicemi města jezdí na 12 linkách téměř 140 trolejbusů.

Nové autobusy dorazily do Brna

Ulicemi Brna se začne prohánět prvních osm z celkově dvaceti nových kloubových autobusů SOLARIS Urbino 18, které Dopravní podnik města Brna v letošním roce pořizuje v rámci obnovy vozového parku. Autobusy SOLARIS Urbino 18 jsou klimatizované a vynikají velkým vnitřním prostorem.

Mezi jejich další přednosti patří USB nabíječky, systém RIS2 a širokoúhlé LCD monitory. Sedadla pro cestující jsou plastová, na sedací části opatřená potahovou látkou, která zamezí klouzání a zajistí cestujícím lepší tepelnou pohodu.

Zbylých dvanáct do celkové dvacítky dorazí do Brna postupně do konce července. Dopravní podnik města Brna za vozy zaplatí 147 miliónů Kč bez DPH.

Během léta DPMB čeká ještě dodávku 20 sólo autobusů značky SOR.

Podrobnosti najdete na našem webu v sekci Kontakty - Tiskové zprávy.

 

Zájezdová doprava

Připravili jsme pro vás novou přehlednější stránku o našich zájezdových autobusech.